lördag 4 januari 2014

Geografi





Idag hade jag lördagspass på bibblan och in klev en man som ville ha en ordbok på Tigrinja. Vi letade en stund på hyllan. Jag hittade ingen men frågade försynt var man pratar detta språk. Alltså, det förekommer ändå relativt ofta i min vardag, men jag har aldrig fått någon riktig kläm på vad det är för språk. Jag bara: asså är det typ en språkgren i arabiska? Pratar man det i Afganistan? Mannen: eeeeh nää, verkligen inte, man pratar det i Eritrea.

Hallå yxskaft. Så. Himla tur att jag, aka slöaste kniven i geografilådan, jobbar på bibliotek. Nu har jag lånat hem boken på bilden och ska lära mig allt som barn bör veta om länder. Tror det kan vara en rimlig nivå för mig, kniven, att börja på. Kolla så mycket man kan lära sig om Eritrea tex!





Ps: hittade en ordbok sen, efter att ha sökt i katalogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar