måndag 21 november 2011

Hausse på börsen!


Plötsligt händer det, plötsligt leker barnen tillsammans. I ca en minut, innan Set blir arg på Bella och rycker leksaker ur hennes händer och ropar "SUUUUTA BERRA, NEJ!", men ändå!


Jo att, idag kom Erik hem med bra och dåliga nyheter. Dåliga nyheter var att Jon och Lisa inte alls fick ta över vår lägenhet som de hade lovat när Erik ringde och sade upp den. Turligt nog hade de en annan på lut så nu tar de den. Lika bra att ingen vi känner behöver bo i detta röttehål.

Bra nyheter var att Erik äntligen fick sitt nya lönebesked, och det med besked. Haha. Det var riktigt bra, och det bästa är att han får retroaktiv lön från och med juni. Man tackar man tackar. Mest tackar jag mig själv för att jag blev ihop med en kille som är en sån klassisk kille som utbildade sig till något killigt och därför nu har jävligt bra lön. Med tanke alltså på att jag är en sån klassisk tjej som utbildade mig till ett klassiskt kvinnoyrke och därför alltid kommer vara något av en fattiglapp.

Saker jag funderar på just nu:

- Det här med att fixa med den gemensamma inkomsten när den ena är föräldraledig, som Hanna och hennes kille gör, så att båda har lika mycket i plånkan när räkningarna är betalda: VARFÖR GÖR VI INTE SÅ? Här är det mer så att jag betalar fyra av mina sju tusen i fasta kostnader varje månad plus mina egna räkningar och har ca 1000 kvar att leva på resten av tiden, vilket innebär att vi lever Maria Montazami-liv (Han betalar allt, toppen). Fast det är ju inte så lätt när jag behöver handla typ varje dag. Nä fifan. Längtar SÅ tills jag har en egen inkomst. *Inte alls bitter över att jag kommer få ca 500 spänn i pension, samtidigt som Erik kommer kunna glassa runt på Rivieran och dricka svala drinkar, bara för att jag var hemma tre år med barnen*

- Det här med att alla ska flytta detta året. Och med alla menar jag mig själv plus släkten Schulman. Haha. Närå andra med. Iallafall: "alla" sörfar runt och hittar inredningsinspirationsbilder till sina nya hem. HUR HITTAR NI DEM, MIRIJAM? Är det bara att googla "såhär vill jag bo" eller vafals, finns det ett hemligt inspirationsbildscommunity nånstans som man behöver medlemskap till? För jag ska också flytta och vill OCKSÅ bli inspirerad!

3 kommentarer:

  1. Henrik och jag betalar räkningar procentuellt efter inkomst.

    SvaraRadera
  2. Jag har gått in på weheartit.com och googlat på "livingroom". Sen får man ju sålla bort en miljard bilder med rent skit, men man hittar mycket skoj! Bra googlingar annars är (för oss) "50's kitchen" "Pink walls" osv, mest för att folk med rosa väggar ofta har lite skojsig stil i övrigt. Typ så. Det är ett heltidsprojekt MEN AJ VAD ROLIGT!

    SvaraRadera
  3. Vi betalar också räkningar procentuellt efter hur mycket vår egen inkomst är av den totala inkomsten (jag 40%, han 60%). Så att det ska "kännas lika mycket i bådas plånböcker". Men vi har även ett särskilt konto på Eriks Swedbank dit vi för över lika mycket pengar, som vi har varsitt Visakort till. Med det handlar vi mat och när vi äter ute eller saker till lägenheten och kommande bebis, så därifrån är det 50/50. Börja med nåt sånt ni med vetja :)

    Svårt med inredningsinspiration, ofta hittar man ett inlägg där och ett inlägg där tycker jag :)
    /Ebba

    SvaraRadera