måndag 1 oktober 2012

Ruth Brown


Jag börjar så sakteliga inse att jag har en ganska töntig boksmak. Tycker det är tråkigt att läsa sånt som kallas vuxenlitteratur och håller mig gärna till ungdomsavdelningen (obs tycker inte det är töntigt!). Poesi och lyrik går bort på samma vis som teater, dvs jag sitter med skämskudde och tycker allt låter så krystat och tillgjort. Böcker av män som Guillou och Knausgård går bort pga genusglasögonen. Fnissar däremot högt åt Martina Haag. Och, min nya favvis: Karin Brunk Holmqvist. 

Alltså, berättelserna om dessa tanter/gubbar/lantisar går bannemig RAKT in i mitt lilla hjärta. Sällan eller aldrig får karaktärer av detta slag synas och speciellt inte i litteraturen. Jag nämnde hennes böcker för en låntagare i ungefär samma ålder som mig och hon höll med. Vi enades om att vi liksom såg fram emot att en dag bli sådana tanter som oroar sig över att åka buss och hålla reda på biljetter samtidigt som kararna där hemma ska sköta om blommorna på bästa vis. Så enkelt och så vackert.

Idag har jag jobbat i Smedstorp och där var det försäljning av utgallrade barnböcker. Märkte tydligt att det jag tycker är döfina bilder och böcker är ganska ute för tillfället, för jag ville ha var och varannan bok. Till exempel massor av böcker av Ruth Brown. Hon gör böcker ofta om katter eller hundar, med fina verklighetstrogna bilder. Jag köpte tolv böcker för totalt 40 kr. Ganska bra pris va? Älskar katter, älskar fina bilder. Win win. /Erika åtta år.

1 kommentar:

  1. Åh jag älskar din boksmak! Jag är likadan, men med böcker om fina kaniner istället. Har en massa sådana... Har Ruth Brown gjort nån med kaniner tro? / Ebba

    SvaraRadera