fredag 28 september 2012

Där fick han fikon


När Erik fyllde år fick han ett fikonträd av sin mamma. Jag gillar fikonträd, de är väldigt vackra. Av mig fick han nästan ingenting för vi var så himla fattiga. Fyra dagar senare fick vi lön och det var som att komma upp till ytan efter alldeles för lång tid under vattnet. Sedan i januari har vi haft ca 10 000 mindre in varje månad pga att Erik varit pappaledig. Jag har en skruttlön pga vikarietimmar på bibliotek (hej jag pluggade i fem år för att tjäna mindre än typ alla andra) och tillsammans har det varit mycket räknande för att få ihop det varje månad.

I tisdags fick Erik så sin första ordentliga lön sedan flytten. Helt fantastiskt. Nu har vi råd att köpa ved inför vintern. Vi har råd att köpa vantar till barnen (obs att jag höll i vantar för 49 kr senast i måndags men la ner dem igen för att vi inte hade råd) och andra förnödenheter.

Detta är ingen klagblogg, vi har haft det fint i snålheten också. Det känns bara så himla bra nu. Vi har tex inte sparat en spänn sedan flytten vilket gör husägandet lite riskabelt eftersom vi inte längre har någon hyresvärd som kommer med nytt kylskåp när det befintliga går sönder. Nu kan vi sätta igång att spara lite. Har till och med börjat pensionsspara. 200 i månaden haha men ändå.

Veckan har mest bestått av jobb, jobbar även imorgon. Jag älskar mitt jobb så mycket. ALLA är trevliga och alla uppgifter är roliga. Plus att tre till fyra timmars jobb per dag är alldeles perfekt rent tidsmässigt. Långa morgnar med barnen och så lite jobb på eftermiddagarna. Och så har filmstudion dragit igång. Och jag och Bea har börjat träna. Och jag har börjat sticka. Och det är höst. Och vi eldar brasa varje kväll. Och jag läser böcker. Och barnen sover om nätterna. Det enda som saknas mig just nu är två kilometers simning i veckan. Annars är livet rätt jäkla underbart. Visst?

Uppdat: ganska roligt att läsa förra inlägget och sen detta direkt efter. *Wild mood swings*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar