torsdag 2 februari 2012

Fåglarna

Det började så fint med lite julklappsfrön och småfåglar. Efter att lilla talgoxen och blåmesen varit på besök kom såväl rödhaken som turkduvan. Och då körde jag till den där affären i Tomelilla där man får mest för pengarna och slog på stora fågelmatstrumman.

En hel spann med talgbollar blev det. Tre hängde jag opp samma eftermiddag och man kan väl säga att någonstans där hoppade jag i galen tunna. Hammenhög, för er som inte vet, är känt för matstället Gästis. Gästis i Hammenhögs specialite är Råka. Ja och där förstår ni hur allt hänger ihop.

Tidigt på morgonen efter talgbollsupphängningen gick jag ned för trappan i grodan ro men plötsligt hördes märkliga ljud. Det var inga sparvkvitter direkt. Jag hade väl bara eventuellt lockat hela Hammenhögs råkbestånd till vår trädgård. Det var råkor överallt!! De kraxade sina dödskrax och pickade med sina dödsnäbbar. Jamen bildgoogla råka, de ÄR ju döden i fågelfodral!! Det var precis som att hamna i filmen, ni vet, Fåglarna. De flyttade inte ens på sig när jag och Set skulle hämta vagnen i garaget. Plötsligt förstod jag varför ingen annan på gatan matar fåglarna vad jag har sett.

Alltså ja, djuren är våra vänner och min familj består av fågelskådare. Men alltså. Alltså. There will be no more talgboll in this trädgård, det är då ett som är säkert.

3 kommentarer:

  1. hahahaaaaa
    slå in bollarna som överraskningspresenter till dina gäster till helgen!!!!/maman

    SvaraRadera
  2. på limhamn är det kajorna som kalasar på talgbollar i stora skräniga flockar!

    SvaraRadera
  3. Råkan är fredad, är det någon år varför.

    SvaraRadera