onsdag 7 december 2011

Livet och Liv


Set passar så otroligt bra i ljusa färger. Hela han blir som lite Dansk, om ni förstår hur jag menar.

Annars är jag ganska skröpplig för tillfället. Har någon form av mjölkstockning, antagligen som följd av att Bella får tänder och därför ammar sig igenom nätterna just nu. Det gör ont och det blir inte direkt bättre av att hon tvunget ska klänga på mig hela dagarna också. Hon är min lilla apunge, hänger alltid fast på mig. Sätter jag henne på golvet för att få EN ensam sekund börjar hon gallskrika. Så hon får klänga.

Sen var det ju det här med min tunga som bara har en massa blåsor på sig konstant. Läste om det igår i min läkarbok och kom fram till att det antagligen är järn/folsyrabrist. Det skulle inte vara helt förvånande kan man väl säga. Har iallafall tagit det tråkiga steget till att borsta tänderna med Zendium, som ska vara lindrigast för blåsor. Vi hade alltid det när jag bodde hemma och vi barn haaatade det för den löddrade ju inte. Där fick man bara en fadd smak av andedräkt i flabben istället för det mintiga fräscha man fick av alla andra.

Sist har jag en känsla av lätt utbrändhet. Hur man nu kan bli det av att vara mammaledig. Det kanske är att jag stressar upp mig över flytt och jul och framtida jobb och sådant. Har som ett tryck över bröstet och känner mig stundtals alldeles yr. Måste liksom stanna upp då och då och ta några djupa andetag för att lugna mitt lillhjärta.

Livet alltså. Jag tror jag var gjord för att vara barn för alltid. Inte för att vara en vuxen med en massa ansvar. Låt mig få springa i ett fluffigt litet moln, inte som Linus på arbetslinjen tack.

PS: läste Liv Strömquists JA TILL LIV! idag. Jag älskar henne. Läs den, himla bra!

7 kommentarer:

  1. Jag känner igen det där med tryck över bröstet. Och att vara barn för alltid.

    SvaraRadera
  2. kan meddela att Bellas mamma också var en sån liten klängis som bara ville hänga på höften...fram tills 18-månåldern....känn på den!
    mamo

    SvaraRadera
  3. Vuxenlivet = en enda lång panikattack

    SvaraRadera
  4. Tror du inte att järnbrist och yrsel hänger ihop litegrann? Hoppas du får ordning på det. Nu sitter jag också här med en-vecka-gammal bebis, spända bröst och ömmande bröstvårtor (men det gör inte lika ont nu längre). Hade feber i natt, kanske svag mjölkstockning, måste massera, wahhh....

    Vi får se när vår lilla Selma blir sådär klängig. Nu sover hon bara i tretimmarspass :)
    /Ebba

    SvaraRadera
  5. Ja herregud, afte har jag haft sedan jag var fem eller så. Det vet du välan? Brukar inte bete sig på detta viset dock, med massa småblåsor på tungan. Brukar mer vara i resten av munnen. Dessa är av sådan karaktär att de blir värrr om kvällen dessutom, mycket skumt. Bättre idag dock!

    SvaraRadera